Gå til indhold

Adgang til forskningsdata

Se kontaktoplysninger
Information om brug af LOFUS-data til forskning

Lolland-Falster Undersøgelsen (LOFUS) blev igangsat i februar 2016 og afsluttede dataindsamlingen i februar 2020. 18.949 borgere (0-96 år) deltog i LOFUS. Dataindsamlingen bestod af spørgeskema, kliniske undersøgelser og indsamling af biologisk materiale.

Der er udarbejdet samlet overblik over undersøgelsen og de anvendte spørgeskemaer.

LOFUS-data kan udleveres til forskere til brug for videnskabelige projekter. Det er en betingelse for udlevering, at LOFUS-styregruppen godkender udlevering af de variable, der ønskes til forskningsprojektet. Styregruppen lægger ved sin bedømmelse blandt andet vægt på:

  • om forskningsprojektets formål er foreneligt med LOFUS’ formål og de samtykker, der blev afgivet af deltagerne
  • om det tydeligt fremgår af ansøgningen, hvilke(n) forskningsspøgsmål/hypotese(r), der søges belyst, og hvordan LOFUS-data kan anvendes hertil
  • at principper om dataminimering overholdes, herunder at alle ansøgte variable begrundes i ansøgningen

Baggrunden for LOFUS og protokollen er beskrevet i artiklerne, som der linkes til nederst på siden.

Ansøgning om data

Forskere kan søge om adgang til at bruge LOFUS-data til videnskabelige formål.

Før ansøgning anbefales det at læse de artikler, der linkes til nedenfor, samt at gøre sig bekendt med undersøgelsen og de anvendte spørgeskemaer.

De indsamlede variable, som der kan søges om adgang til, fremgår af datakataloget, som kan rekvireres fra LOFUS-sekretariatet. Sekretariatet kan rådgive om ansøgningsprocessen og kravene til ansøgningen.

Ansøgninger behandles af LOFUS-styregruppen, som har møde 3 gange om året. Ansøgninger skal sendes til LOFUS-sekretariatet på lofus@regionsjaelland.dk i form af LOFUS-ansøgningsskema med relevante bilag. Sekretariatet gennemgår de indkomne ansøgninger og henvender sig til ansøgeren, hvis der er brug for yderligere oplysninger, før ansøgningen kan videresendes til styregruppen. Ansøgninger skal være hos styregruppen senest 4 uger før næste møde. Det anbefales derfor at søge i god tid, gerne mindst 3 måneder før et styregruppemøde, for at sikre tid til evt. korrespondance med sekretariatet, før ansøgningen går videre til styregruppen.

Styregruppemøder

Styregruppemøde afholdes (med forbehold om ændringer):

  • 26. februar 2025
  • 4. juni 2025
  • 1. oktober 2025 

Find ansøgningsdokumenter her

Betaling

Forskere skal betale den omkostning, som er forbundet med at udtrække data. Timeprisen er 1240,00 kr. eksklusiv moms. Tidsforbruget afhænger af den konkrete opgave, men kan f.eks. være:

  • Dataudtræk fra LOFUS-databasen, herunder rådgivning: 10 timer.
  • Dataudtræk fra LOFUS-databasen med upload til registre, som f.eks. Danmarks Statistik, herunder rådgivning: 20 timer.
  • Dataudtræk fra LOFUS-databasen med kobling til journaldata, herunder rådgivning: 50 timer.
  • Datasæt og brug af biologisk biobankmateriale fra LOFUS, herunder rådgivning: varierer betydeligt i kompleksitet og omfang.

Artikler om LOFUS

Her finder du links til centrale LOFUS-artikler.

LOFUS protocol paper

LOFUS questionnaire paper

LOFUS participation paper 1

LOFUS participation paper 2

LOFUS participation paper 3

Kontakt

Adresse

Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F.

Lolland-Falster Undersøgelsen (LOFUS)

Strandboulevarden 64

4800 Nykøbing F.

Ring til os

Projektchef Randi Jepsen