Forskning på Nykøbing F. Sygehus

Nykøbing F. Sygehus prioriterer forskning, som forbedrer behandlingen for vores patienter og for borgere på Lolland - Falster, Møn og Sydsjælland.

På Nykøbing F. Sygehus arbejder vi med forskning i de specialer, som er på sygehuset. Afdelingerne har ansat personale (læger, sygeplejersker, terapeuter), der både arbejder med patientbehandling og med forskning.

Forskningen i klinikken spænder vidt fra brug af journaldata til test af medicin, nye operationsmetoder og udvikling af sygeplejen. Aktuelt har sygehuset bl.a. forskningsprojekter i følgende emner:

• Forbedring af anæstesi – Save Brain Initiative
  • Bedre behandlingstilbud for patienter i geriatrisk afdeling, for eksempel ved synkebesvær
  • Knoglesygdomme
  • Hjertesygdomme – forbedring af behandling af blodprop
  • Børnesygdomme
  • Diabetes

Ideer til forskningsprojekter opstår i den kliniske dagligdag og ofte i samråd med Center for Epidemiologisk Forskning. Du vil som patient kunne blive inviteret til at deltage i udvikling af et nyt projekt eller i et igangværende forskningsprojekt.

Al forskning offentliggøres i videnskabelige tidsskrifter og på internettet. Ny viden, der kan komme patienter til gavn, indføres efterfølgende i de relevante behandlinger.

Forskningen i Center for Epidemiologisk Forskning foregår i Athenahuset og spænder vidt. Aktuelt er følgende ph.d.-projekter i gang:

• Effekt af HPV-vaccination på livmoderhalskræft
  • Målgruppe for et dansk screeningsprogram for lungekræft
  • Blodprøvesvar fra Lolland-Falster Undersøgelsen relateret til sygelighed og dødelighed

Læs også om Lolland-Falster Undersøgelsen (LOFUS).