Til dig, der er patient

På denne side har vi samlet nyttige oplysninger og ressourcer til dig, der er patient - enten i ambulant forløb eller indlagt på sygehuset.

Sygdom påvirker hverdag, overskud og livskvalitet. Vi vil gerne gøre vores til at gøre det lidt nemmere at være patient og hjælpe dig med at finde viden og oplysninger, der kan støtte dig under dit sygdomsforløb.

Se evt. også Tjekliste til dig, der skal indlægges. Her har vi samlet en liste over de ting, du skal tage med, når du skal på sygehuset.

Dine pårørende kan hjælpe og støtte

Til dig, der har en længerevarende, kronisk eller alvorlig sygdom

Med en længerevarende sygdom, har man typisk mindre energi end normalt - og det har konsekvenser for hverdagen. Her har vi samlet nogle ressourcer fra Helbredsprofilen, der kan hjælpe dig med at prioritere i hverdagen og få det bedst mulige ud af livet med sygdom.

En hverdag med sygdom (videoer)

Alt afhængigt af, hvordan du har det med din sygdom, kan du få behov for forskellige hjælpemidler. Det kunne for eksempel være støttestrømper til hævede fødder, eller hjemmehjælp til rengøringen. Se mere om, hvilken hjælp du kan få og hvordan den søges her.

Hjælp i hverdagen (videoer)

Ret til information

Sundhedspersoner har tavshedspligt om sygdom og den behandling, du får som patient. Du skal derfor give samtykke til, at vi informerer om dit forløb til dine pårørende.

Du har mulighed for at få overblik over opfølgende aftaler, medicin og kontroller mv. efter udskrivelse via den digitale løsning Min SundhedsPlatform. Du kan også give en pårørende lov til at se dine oplysninger - det kræver dog en fuldmagt. Spørg personalet der, hvor du er indlagt, hvis du er i tvivl om, hvordan du gør.

Du kan tilgå Min SundhedsPlatform både på din computer og via en app på din mobil.

Ris eller ros

Hvis du som patient vil give ris eller ros, er du meget velkommen til at kontakte det afsnit eller den afdeling, hvor du er indlagt.

• Du kan altid snakke med personalet.
  • Du kan skrive et brev til os.
  • Du kan sende en e-mail. Husk! Du må ikke skrive personfølsomme oplysninger - fx cpr-nummer eller information om sygdom og behandling - i en almindelig mail.

Har du brug for at sende os en mail, der indeholder personfølsomme oplysninger, skal du sende det som digital post fra borger.dk eller e-boks.dk. Her må du gerne skrive personfølsomme oplysninger, fordi det er sikker post.