Til dig, der er pårørende

Du er vigtig! Som pårørende kan du både støtte og hjælpe. Her finder du information om, hvad du kan gøre for at hjælpe og støtte rent praktisk i forbindelse med pleje - og ved også ved at deltage, lytte og stille spørgsmål til forløbet.

Ret til information

Sundhedspersoner har tavshedspligt om sygdom og den behandling, en patient får. Din pårørende skal derfor give samtykke til, at du som får relevant information.

Som pårørende har du mulighed for at hjælpe med at holde styr på opfølgende aftaler, medicin og kontroller mv. efter udskrivelse via den digitale løsning Min SundhedsPlatform. Adgang til en pårørendes data kræver en fuldmagt.

Du kan tilgå Min SundhedsPlatform både på din computer og via en app på din mobil.

Ris eller ros

Hvis du som pårørende vil give ris eller ros, er du meget velkommen til at kontakte det afsnit eller den afdeling, der behandler din pårørende.

• Du kan altid snakke med personalet.
  • Du kan skrive et brev til os.
  • Du kan sende en e-mail. Husk! Du må ikke skrive personfølsomme oplysninger - fx cpr-nummer eller information om sygdom og behandling - i en almindelig mail.

Har du brug for at sende os en mail, der indeholder personfølsomme oplysninger, skal du sende det som digital post fra borger.dk eller e-boks.dk. Her må du gerne skrive personfølsomme oplysninger, fordi det er sikker post.

Hej pårørende – godt du er der!

Dansk Selskab for PatientSikkerhed har kørt er kampagne målrettet pårørende. Her er der mange god råd og muligheder.

Se film og læs mere på www.hejsundhedsvaesen.dk/hej-paaroerende​.​​​​​