Sygehuspræsten

Når du selv eller en af dine nærmeste bliver ramt af alvorlig sygdom eller akut, alvorlig skade, kan samtaler med sygehuspræsten være en god støtte.

Når du bliver syg, er pårørende til eller holder af én, der er blevet syg, kan du have brug for én at tale med. Det kan være om sygdommen, om din familie og dine kære, om skyld og angst, om liv og død, om store spørgsmål som Gud og livet efter døden eller andre tanker, der fylder i dit liv. Her kan du tale med præsten.

Alle kan tale med præsten

Du behøver ikke at være specielt kristen for at tale med præsten. Præsten taler både med kristne og mennesker med anden eller ingen tro, for vi kan alle kan have brug for at tale vort liv igennem, især når sygdom, smerte og lidelse rammer os og vore kære.

Præsten har tavshedspligt, så det du fortæller hende, siger hun ikke videre til nogen, medmindre du ønsker det.

Præsten er et kristent medmenneske, der har en tro på, at der er noget mere end livet her, at der er kærlighed og en Gud, der er dig nær – også når livet gør ondt.

Kirkelige ritualer

Præsten kan også hjælpe dig, hvis du ønsker, at dit barn, en af dine kære eller du selv skal døbes. Hun kan synge en salme for eller med dig, eller bede en bøn og lyse velsignelsen over dig. Hun kan holde nadver på sygehuset.

Præsten kan også holde bryllup på sygehuset. Dog skal mindst et af parterne være medlem af Folkekirken. Ellers skal du kontakte din hjemkommune, så de kan hjælpe dig med brylluppet.

Du kan også tale med præsten om død og begravelse.

Sang og musik

Sygehuspræsten besøger af og til nogle af sygehusets afdelinger med sangere og musikere for at synge og spille årstidens salmer og sange.

I december afholdes der traditionen tro Luciaoptog rundt på sygehusets gange, julekoncert i vestibulen samt julesang og julemusik på nogle af afdelingerne.

Sygehuspræsten afholder også julegudstjeneste med indslag fra sygehuset. Julegudstjenesten kan du se på vores Facebookside.

Sygehuspræst

Birthe Gunhild Friis

Mandag-torsdag kl. 8.30-9.30

Udenfor telefontid kan du lægge en besked, så ringer præsten tilbage.

Sygehuspræst Birthe Gunhild Friis

Du kan også kontakte din egen præst, som du kan finde på hjemmesiden www.sogn.dk. Eller du kan bede personalet om at hjælpe dig med at kontakte din egen præst.