Gå til indhold

Frivillige

Se kontaktoplysninger
Her på siden kan du blandt andet læse om, hvor der er frivillige og hvordan du selv kan blive frivillig på Nykøbing F. Sygehus.

Hvad vil det sige at være frivillig på Nykøbing F. Sygehus?

Som frivillig løser du udelukkende opgaver af social og medmenneskelig karakter. Det kan f.eks. være støtte og omsorg til patienter og pårørende eller praktisk hjælp, som en pårørende ville gøre det. Frivillige udfører med andre ord ikke opgaver, der normalt udføres af professionelt personale.

Alle frivillige på sygehuset blive​r oplært og godt klædt på til opgaven. Som frivillig har du tavshedspligt på lige fod med personalet, og der indhentes straffeattest, hvis det er relevant.

Hvor er der frivillige?

Her finder du information om de frivillige aktiviteter, som findes på Nykøbing F. Sygehus.

Patientstøtter

På Nykøbing F. Sygehus samarbejder vi primært med organisationen Røde Kors og foreningen Ældresagen, men sygehuset samarbejder også med ”solo-frivillige”.

​På akutafdelingen, Afsnit for hjerte- og karsygdomme, samt Afsnit for led- og knoglekirurgi kan du møde Røde Kors patientstøtterne. Du kan kende dem på de røde veste.

Patientstøtterne sørger for noget at drikke/spise, hvis personalet ikke tilråder faste, og de er altid parate til en snak med dig eller din pårørende, hvis der er brug for det.

Guider viser vej

Du kan også møde de frivillige Røde Kors guider i forhallen på hverdage mellem 9.30-11.30, hvor de kan hjælpe med nummersystemet til blodprøvetagning, vise vej til en afdeling eller hyggesnakke lidt med de patienter, der venter på behandling eller hjemtransport.

Vågetjenesten

Vågetjenestens frivillige støtter døende uden pårørende og pårørende, der har brug for et hvil.

Er du pårørende til en døende, kan du have behov for at få et pusterum af og til. Fx i nattetimerne. Vågetjenestens vågekoner og -mænd sørger for, at din nærmeste ikke ligger alene, og giver nærhed, ro og tryghed til dine nære, mens du får et hvil.

Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F.

Frivilligkoordinator

Carina Glitfeldt Hansen