Den nye sengebygning

En stor ny sengefløj skal opføres på Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F., og det vil gavne både patienter, deres pårørende og vores personale.
Illustration af den nye sengebygning, der skal opføres på Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F.

Byggeri fremtidssikrer Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F.

Det længe ventede byggeri af en ny sengebygning på sygehuset i Nykøbing F. kan nu sættes i gang. Region Sjælland har besluttet, hvem der skal stå for byggeriet, og kontrakten er indgået.

- Det er helt fantastisk at vi nu kan komme videre med moderniseringen af sygehuset i Nykøbing, siger regionsrådsformand Heino Knudsen.

- Vi investerer hele 800 millioner kroner, heraf 539 millioner alene til den nye sengebygning, hvor vi får endnu flere enestuer til vores patienter. Samtidig kan vi sikre bedre arbejdsforhold for vores medarbejderne. Det er vigtigt for os med et moderne akutsygehus i Nykøbing Falster, som kan sikre behandlingen til vores borgere mange år frem i tiden, siger Heino Knudsen.

Den nye sengebygning

Den nye bygning skal opføres i forlængelse af det eksisterende sygehus mellem Fjordvej og Colbjørnsensvej. Den opføres i samme struktur som hospitalets nyeste sengebygning fra 2018 i en Y-form med tre identiske fløje. En underjordisk tunnel, der skal forbinde de eksisterende afdelinger og depoter med den nye fløj, er allerede anlagt.

Sengebygningen omfatter cirka 14.000 m2 nybyggeri i seks etager - fem etager med hver 21 sengestuer med mulighed for op til 27 sengepladser på hver, og en råhusetage, der bygges og indrettes senere. Bygningen får desuden fuld kælder og teknik-etage på taget.

Byggeprojektet omfatter også blandt andet anlægning af adgangsveje, parkering og beplantning af det omkringliggende terræn efter endt byggeri.

- Det er meget glædeligt, at vi nu har skrevet kontrakt. Nu kan vi endelig, efter forsinkelse som følge af krig i Ukraine og store prisstigninger sidste år, komme i gang med den store del af moderniseringen af sygehuset, som dette byggeri er et stort led i. Det kommer vores patienter til stor gavn, og også for personalet bliver det rigtig godt med nye og tidssvarende rammer at arbejde i, siger sygehusdirektør Ricco Norman Dyhr.

Ud af de tre indkomne bud har bygherrerådgiver vurderet, at G.V.L. Entreprise har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud på opgaven, hvoraf entrepriseudgifterne udgør cirka 400 millioner kroner.

Afdelinger flytter ind i 2028

Sengebygningen færdigprojekteres i løbet af 2024. Det forventes, at opførelsen af byggeriet sættes i gang i begyndelsen af 2025. Bygningen forventes klar til brug i 2028, hvor Børne- og Ungdomsafdelingen, Afdeling for Led- og Knoglekirurgi, Afsnit for Lungesygdomme og Geriatrisk Afsnit alle flytter deres sengeafsnit ind i den nye bygning.

De resterende knap 300 millioner kroner fra Regionsrådet skal anvendes i Fase 2 af moderniseringen af sygehuset, der blandt andet omfatter en tilbygning med nye operationsstuer og CT-scanner til Akutafdelingen, renovering af eksisterende bygninger samt etablering af en helipad.

Dronefoto af sygehusets nye sengefløj fra 2018.
Den nye sengebygning får samme form som sygehusets y-formede fløj fra 2018.