Gå til indhold

Tips til præsentationsformer

Se kontaktoplysninger

Abstrakt

Hvem skriver jeg abstraktet til?

Undersøg nøje målgruppe/sprog. Brug evt. principperne fra det retoriske pentagram. Undersøg mulighed for publicering i proceeding.

Se mere: Det retoriske pentagram

Mit abstrakt

Dispositionen er oftest: Titel, baggrund med formål/metode/resultater/konklusion.

Hvem skal være med som forfattere?
Mit centralte budskab/resultat

Titel og konklusion skal hænge sammen – hav et klart og konkret budskab, gerne med nyhedsværdi. Overvej - Hvorfor skal de vælge netop dit abstrakt?

Kritisk vurdering Inden du sender abstraktet, få feedback ros/ris på indhold/sprog/stavefejl/mangler.
Skabeloner De fleste abstrakt calls har en fastlagt skabelon. Den skal bruges. OBS antal anslag/ord.. Husk det skal tydeligt fremgå, navn, titel, og hvor du er ansat.
Tryk og betaling

Vær i god tid – du kan ofte gemme en kladde på platformen. Ved deadline lukkes muligheden for at uploade abstraktet.

Downloads - Region Sjælland - Vi er til for dig

CO-branding - Region Sjælland - Vi er til for dig

Poster

Hvem skal jeg præsentere posteren for?

Undersøg nøje – målgruppe, evt. mulighed for uddybning ved mundtlig præsentation og dialog med deltagere. Elektronisk eller printet poster?

Brug evt. principperne fra det retoriske pentagram.

Mit abstrakt Tag afsæt i dit abstrakt – formål/metode/status på undersøgelsen (i gang/afsluttet) og konklusion. Det er ok at supplere med de sidste resultater.
Mit centrale budskab/resultat

Titel og konklusion skal hænge sammen – vær konkret med dit budskab, hvad er nyt? og hvordan resultaterne understøtter det.

Kan du understøtte det visuelt? Farve/tegning/billede. Anvend kun billeder, hvor du har rettighed eller hvor der er givet samtykke eks. fra patienter. D4- Dok. Id. 260855 og 538382.
Kritisk vurdering Få feedback inden du trykker/afsender posteren, inkl. på indhold /stavefejl/mangler/layout. Øv præsentation af posteren.
Skabeloner/logoer

Husk korrekt format evt E-poster og størrelse. Din poster skal altid forsynes med din arbejdsgivers logo og du bør anvende inst. skabelon. OBS rettigheder for figurer/billeder

Downloads - Region Sjælland - Vi er til for dig

CO-branding - Region Sjælland - Vi er til for dig

Tryk og betaling Vær i god tid – aftal pris og hvem der betaler. Du kan frit vælge trykkeri, da Reg.Sj. ikke er bundet af aftaler.

Foredrag

Hvem skal jeg holde foredrag for?

Undersøg nøje – målgruppe, lokale, AV udstyr

Brug evt. principperne fra det retoriske pentagram.
Mit abstrakt Tag afsæt i dit abstrakt – formål/metode/status på undersøgelsen (i gang/afsluttet) og konklusion. Det er ok at supplere med de sidste resultater.
Mit centrale budskab/resultat

Titel og konklusion skal hænge sammen – gør det levende, tal direkte til publikum, vær konkret med dit budskab og hvordan resultaterne understøtter det, gerne en case.

Less is more!
Kritisk vurdering Fremlæg dit foredrag inden du holder det for en større forsamling. Få feedback på dine slides indhold /stavefejl/mangler/layout/lyd/visuelle effekter.
Skabeloner/logoer

Dine slides skal altid forsynes med din arbejdsgivers logo og du bør anvende institutionens skabelon. OBS rettigheder for figurer/billeder.

Downloads - Region Sjælland - Vi er til for dig

CO-branding - Region Sjælland - Vi er til for dig

Forberedelse Vær i god tid. Øv sammen med kollega på det sprog du skal fremlægge på. Forestil dig, hvad de vil spørge om og hav svar parat.

Andre præsentationsformer

Podcast, video – se også afsnittet om populær formidling.

Kontakt

Adresse

Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F.

Center for Sundhedsforskning

Strandboulevarden 64

4800 Nykøbing F.

Se kort

Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F.

Ring til os