Afsnit for Mave- og Tarmsygdomme

Indlæggelse til undersøgelse og behandling af mave-tarmsygdomme og andre sygdomme, der kræver medicinsk eller kirurgisk behandling. Fx mavesår, diarré, forstoppelse og betændelse i mave, tarm og lever.

Undersøgelse og behandling

Vi undersøger og behandler sygdomme i mave og tarm, som er fordøjelseskanalen. Derudover udreder vi og behandler for almenmedicinske sygdomme som lungebetændelse, urinvejsinfektion, dehydrering mm.

Du kan blive indlagt akut, eller hvis vi har planlagt det. Ofte vil det være i forbindelse med en operation. Det kan skyldes mange forskellige sygdomme, fx:

• Tilbageløb af mavesyre i spiserør
  • Forstoppelse i mavesæk
  • Tarmkræft
  • Fedtlever
  • Betændelse i bugspytkirtel

Indlæggelse

Dit forløb

Vi planlægger dit forløb sammen med dig og dine pårørende. Det er vigtigt, at du ved, hvad der skal ske, og at du føler dig tryg.

Når du skal indlægges, skal du huske:

• Din medicin
  • Toiletartikler
  • Hjemmesko, morgenkåbe og løsthængende tøj
  • Briller, høreapparat, telefon og oplader eller hvad du ellers har brug for.

Kontakt os, hvis du har spørgsmål i forbindelse med dit forløb.​ Det kan være en god idé at skrive ned under indlæggelse eller hjemmefra, så du husker at få svar på alle dine spørgsmål.​

Mad og drikkevarer

Som patient får du tilbudt mad på afdelingen. Pårørende kan købe mad og drikke i sygehusets café.​​​​​​​​​​​​​​​

Hvis du ønsker det, kan dine pårørende også tage mad med til dig. Lav en aftale med personalet, h​vis dine pårørende kommer med mad. Og husk, at I på grund af hygiejne ikke må benytte køkkenets køleskab, mikroovn og fryser på sengeafsnittet.

Der er sat et køleskab op, hvor det er muligt at opbevare mad og drikke.

Vær aktiv mens du er indlagt

En del af tiden går med at vente og hvile, når du er indlagt. Hvis du kan og må så vær aktiv i det omfang, dit helbred tillader. Du kan fx gå en tur med en pårørende. Husk at give personalet besked.

Spørgsmål

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at ringe til os det første døgn, efter du er kommet hjem, medmindre vi har lavet en anden aftale. Derefter skal du ringe til egen læge.​​

Mere om mave-, tarm- og leversygdomme

Find flere informationer på:​

Mave- og Tarmsygdomme - Afsnit

Medicinsk Afdeling

Indgang 62

Strandboulevarden 62, 2. sal

Besøgstider

Alle dage kl. 9.00-22.00
Vis hensyn - hviletid kl. 12.00-14.00

Døgnåben for pårørende.
Vi beder om i videst mulige omfang, at undgå travle perioder omkring vagtskifte, dvs. kl. 7.00-15.00 og 23.00.