Opsamling af afføring til undersøgelse for blod

Læs om opsamling af afføring til undersøgelse for blod.

​Form​​ål

Én ud af 20 danskere får tarmkræft på et tidspunkt i livet – lidt flere mænd end kvinder. Desværre opdages sygdommen ofte sent, fordi symptomerne er uklare og kan ligne de almindelige småproblemer, man kan have med sin mave.

Hvis man undersøger afføringen for synlige spor af blod, kan man fange en del tilfælde, før man selv mærker noget til sygdommen. Det betyder en større chance for at helbrede sygdommen.

​Forberedelse

Det skal du bruge

Sættet til prøvetagning indeholder:

• Opsamlingspapir Easy Sampler Basic
  • Prøverør
  • Forsendelsesrør
  • Svarkuvert
  • Prøvetagningsblanket
  • Denne vejledning

Du skal opsamle prøven på et tidspunkt mellem søndag og onsdag.

Undersøgelsen​

• Find prøverøret frem.
  • Monter det medsendte opsamlingspapir på en ren og tør toiletkumme.
  • Sæt dig på toilettet og hav afføring som normalt. Undgå så vidt muligt, at der kommer urin i opsamlingspapiret.
  • Afføringen ligger nu i opsamlingspapiret, så du kan tage prøven.
  • Skru den grønne prop af prøvetagningsrøret. Røret indeholder en væske, som skal blive i røret.
  • Tag prøven fra overflade af afføringen ved at skrabe den yderste centimeter af prøvepinden på overfladen. Prik eller stik ikke ned i afføringen. Pinden skal være fyldt med et tyndt lag afføring ude i spidsen.
  • Sæt prøvepinden med afføring tilbage i prøverøret og tryk til der lyder et klik. Derefter lægger du prøverøret ned i det medfølgende forsendelsesrør.
  • Det brugte opsamlingspapir med afføring er lavet af materiale, der kan skylles ud i toilettet, skyl 2-3 gange ved normal skyl.
  • Læg forsendelsesrør med prøve ned i den medsendte frankerede svarkuvert.

Forsendelse​

Prøven skal så vidt muligt sendes samme dag, som den er opsamlet. Prøven må ikke sendes torsdag – lørdag. Prøven sendes til:

Klinisk Biokemisk afdeling
Næstved Sygehus
Ringstedgade 61
4700 Næstved

​Spørgsmål til undersøgelsen

Du kan kontakte Klinisk Biokemisk afdeling, Næstved Sygehus på tlf. 56 51 40 42, hvis du har spørgsmål om opsamlingen eller forsendelse.

Klinisk Biokemisk Afdeling

Klinisk Biokemisk

Hverdage kl. 07.45-14.00

Hverdage kl. 07.45-14.00

Undersøgelse og behandling af en lang række analyser af blod og kropsvæsker.