2. trimesterskanning (misdannelsesskanning)

Se kontaktoplysninger
2. trimesterskanning (misdannelsesskanning) foregår i Ambulatoriet for gravide på Næstved Sygehus. Misdannelsesskanningen er en ultralydsskanning og undersøgelse af, om barnet udvikler sig normalt.

Ultralydsskanning

Hvad er ultralyd?

Ultralyd er lydbølger med høj frekvens, der ikke kan høres af det menneskelige øre. Ultralydsskanning af gravide har været anvendt mere end 40 år.

Der har aldrig været påvist skadelig effekt af ultralydsundersøgelser med denne form for ultralydsskanning.

Vi tilbyder alle gravide en misdannelsesskanning omkring graviditetsuge 19-21. Du beslutter selv, om du vil tage i mod undersøgelsen.

Formålet med undersøgelsen

Beregning af terminen og se, om der er mere end ét foster, hvis du ikke har været til nakkefoldsskanning.

Undersøgelsen af moderkagens placering. Hvis moderkagen ligger tæt ved eller lige henover livmodermunden, vil du blive tilbudt en scanning senere i graviditeten.

Undersøge om fosteret er normalt udviklet.

Hvordan foregår undersøgelsen?

Undersøgelsen udføres ved skanning på din mave

Da Næstved Sygehus er et uddannelsessted, kan der være flere personer til stede ved undersøgelsen, heriblandt studerende.

Hvor længe varer undersøgelsen?

Vi tilstræber at undgå ventetid. Der kan dog opstå situationer med ventetid på over 30 minutter, fordi der også foretages akutte skanninger, som ikke kan forudses. Normalt vil undersøgelsen højest vare en time.

Undersøgelse for misdannelser

Vi gennemgår fosterets hoved, ryg, bugvæg, hjerte, mave- og tarmsystem, nyrer, blære, arme og ben. Samtidig ses på fosterets bevægelser og mængde af fostervand.

Nogle misdannelser er så tydelige ved ultralydsskanningen, at vi næsten altid finder dem. Det gælder for eksempel alvorlig rygmarvsbrok og manglende nyrer.

Andre misdannelser er knapt så tydelige, og derfor finder vi dem kun i sjældne tilfælde. Det gælder eksempelvis hjertemisdannelser

Det kan være en fordel for barnet, hvis en eventuel misdannelse er opdaget før fødslen. Det gælder især, hvis barnet skal opereres lige efter fødslen.

Finder vi en alvorlig misdannelse som barnet ikke kan overleve, eller hvor barnet vil få meget alvorligt handicap, vil du blive tilbudt vejledning om at fortsætte graviditeten eller få provokeret abort.

Formålet med undersøgelsen er ikke at bestemme barnets køn, men kan vi se det, fortæller vi det gerne.

Dilemmaer ved ultralydsskanning

Det er vigtigt at holde sig for øje, at langt hovedparten af alle graviditeter forløber normalt.

• Andre sygdomme
    Ved ultralydsundersøgelsen kan man ikke finde alle sygdomme.
  • Mistanke
    Det kan være psykisk belastende, hvis ultralydsskanningen giver mistanke om noget unormalt. I disse tilfælde tilbyder vi kontrol senere i graviditeten, hvor det oftest vil vise sig, at mistanken var ubegrundet.
  • Misdannelse
    Hvis ultralydsskanningen viser en misdannelse, vil du få vejledning om, hvad det betyder for barnet.
  • Alvorlig misdannelse
    Nogle børn skal efter fødslen opereres eller følges af børnelægerne. Ved alvorlige misdannelser kan man overveje at afbryde graviditeten. Efter 12 graviditetsuger skal der gives tilladelse. I så fald sender vi en ansøgning til abortsamrådet. En provokeret abort foregår på dette tidspunkt som en fødsel.

Praktiske oplysninger inden ultralydsskannning

Forberedelse:

• Du får mødetidspunkt oplyst, når du er til nakkefoldsskanning. Har du fravalgt nakkefoldsskanning, får du tilsendt en tid
  • Du skal ikke møde op med fyldt blære
  • Du skal fjerne eventuel navlepiercing inden skanning.

Kan børn være til undersøgelsen?

Børn kan ikke være med, men det kan være en god ide at have en voksen ledsager med.

Det kræver koncentration at skanne, og det er vores erfaring, at flere ledsagere/børn på stuen nedsætter vores koncentrationsevne.

Det er heller ikke hensigtsmæssigt, at børn er til stede, hvis skanningen viser noget unormalt.

Fotografering

Det er ikke tilladt at filme eller fotografere undersøgelsen.

Afbud eller ny tid

Hvis du vil melde afbud eller ændre tiden, skal du kontakte sekretæren. Telefon 56 51 30 00 alle hverdage kl. 8-15.

Flere informationer

Hvis du ønsker flere informationer, kan du ringe til vores rådgivningstelefon, Ambulatoriet for gravide, Næstved. Telefon 56 51 30 08 alle hverdage kl. 8-10.

Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F.

Graviditet, fødsel og barsel

Gynækologisk og Obstetrisk Afdeling