1. trimesterskanning (nakkefoldsskanning)

1. trimesterskanning (nakkefoldsskanning) foregår i Ambulatoriet for gravide på Næstved Sygehus. Ved skanningen kan vi vurdere risikoen for, om det ufødte barn har Downs, Edwards eller Pataus syndrom.

Undersøgelser

En nakkefoldsskanning vurderer risikoen for, om dit ufødte barn har Downs, Edwards ellers Pataus syndrom.

Nakkefold og skanning

Nakkefolden er en væskeansamling ved fostrets nakke og ryg. Den er ofte større hos børn, der har en kromosomfejl. Derfor måler vi nakkefoldens størrelse. Ved skanningen bliver fostrets længde også målt for at bestemme, hvor langt henne i graviditeten du er.

Fostrets længde afgør terminen for barnets fødsel. Vi laver nakkefoldsskanningen i perioden 11+4 til 13+6. Bemærk:​ For Sjællands Universitetshospital er perioden 12+0 til 13+6.

Supplerende prøve

Hvis risikoen er større end 1 ud af 300, for eksempel 1 ud af 125, tilbyder vi at tage prøve fra moderkage eller fostervand. Den prøve afgør med sikkerhed, om dit ufødte barn har kromosomfejl.

Prøven giver en risiko for abort. Ved cirka 1 ud af 200 prøver aborterer den gravide. I skal derfor beslutte, om I ønsker at få taget denne prøve. Vi hjælper med råd og vejledning hele vejen igennem.

Tag en ledsager med

Vi anbefaler, at du tager én voksen ledsager med til skanningen. Hvis risikoen for kromosomfejl viser sig at være stor, kan det være svært at tackle følelsesmæssigt. Derfor er det godt at have en ledsager til støtte.

Børn må ikke deltage, fordi skanningen kræver stor koncentration.

Flere informationer

Læs mere om skanninger i graviditeten i Sundhedsstyrelsens pjece:

Gravid - undersøgelser af fosteret​.

Du kan læse mere om nakkefoldsskanning, kromosomafvigelser og prøver fra moderkage og fostervand Patienthaandbogen.dk.​​

Graviditet, fødsel og barsel

Gynækologisk og Obstetrisk Afdeling