Steno Diabetes-, Stofskifte- og Osteoporoseambulatorium

Se kontaktoplysninger
Undersøgelse og behandling af hormon- og stofskiftesygdomme fx diabetes type 1 og type 2, for højt stofskifte, knogleskørhed samt DXA-scanning.

Undersøgelse og behandling

Vi undersøger og behandler en lang række hormon- og stofskiftesygdomme. Det er også i ambulatoriet, du kommer til kontrol.

Husk blodprøve og urinprøve
Hvis det er nødvendigt for dit besøg hos os, så husk blodprøve og urinprøve.​
Du skal selv bestille tid til det.

Henvisning
Patienter til ambulatoriet modtages efter henvisning fra egen læge, andre ambulatorier eller andre afdelinger/sygehuse. Når vi har modtaget din henvisning, sender vi et brev til dig med dato og tidspunkt for første konsultation i Steno Diabetes-, Stofskifte- og Osteoporoseambulatoriet.

Dit forløb

Vi planlægger dit forløb sammen med dig og dine pårørende. Det er vigtigt for os, at du ved, hvad der skal ske, og at du føler dig tryg.

Kontakt os, hvis du har spørgsmål til undersøgelser eller behandling, eller hvis der er noget, du er bekymret for eller i tvivl om.

Stofskiftesygdom
Er du henvist med henblik på udredning eller behandling af en stofskiftesygdom (ikke diabetes), bliver du typisk indkaldt til en lægesamtale som første besøg, og vi laver eventuelt en behandlingsplan sammen med dig.

Diabetes
Er du henvist på baggrund af diabetes, bliver du både indkaldt til besøg hos en diabeteslæge og en diabetessygeplejerske. Lægen vil gennem samtalen med dig vejlede dig til den bedst mulige behandling af din diabetes og forebyggelse af følgesygdomme. For at forebygge eller forsinke udviklingen af senkomplikationer samler lægen resultater fra undersøgelser som fx:

• HbA1c – langtidsblodsukker (blodprøve)
  • Fedtstofskiftet – kolesterol, triglycerid (blodprøve)
  • Nyrefunktion (blodprøve og urinprøve)
  • Blodtryk
  • Fødder
  • Øjenscreening

Inden konsultation hos diabetessygeplejersken har vi brug for nogle oplysninger, som vi beder dig medbringe.

De sidste 3 dage før konsultationsdagen bedes du måle dit blodsukker 4 gange dagligt:

• Fastende om morgenen
  • Frokost
  • Aften
  • Til natten

Skriv målingerne ned og medbring dem. Medbring dit blodsukker måle-apparat, insulin-pen og kanyler.

Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F.

Diabetes-, Stofskifte- og Osteoporoseambulatorium

Tlf. 56 51 51 12

Skriv til os

Øvrig information

Er du nødt til at melde afbud - kontakt os venligst hurtigst muligt, så vi kan indkalde en anden patient og reducere lange ventetider.